nordalsfjord

Bildet viser ilandhaling av slisken etter sjøsettingen av B/F”Norddalsfjord” Storviks Mek. Verksteds bnr.14.

”Norddalsfjord” ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner:

  • L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn.
  • Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat.
  • Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW.
  • Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.
  • Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer.
  • Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.
  • Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F”Trygge” som ble levert i 1938.

Båten til høyre i bakgrunnen er Ole T. Flakkes lastebåt M/S”Knoll” og verkstedets Jones KL22 mobilkran. Til venstre ligger en av byens sidetrålere M/T”Motind” M-99-K innerst ved kjelkrankaia og B/F”Gisle” til MRF utenpå, begge med signalflaggene oppe. 

Personene som haler i wiren med beddingslisken er fra venstre snekker John Betten, snekker Torvald Amundsen, og snekker Arne Djupvik. De øvrige personene er ukjente.
Bildet er fra 1960. Kilde/tekst: Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.

Leserkommentarer

Bestilling av bøker

Stiftelsen Maritim Historie har initiert flere bokprosjekter og flere prosjekter er under utarbeidelse. Disse kan du bestille direkte ved å klikke på linkene til høyre.

 suksess-havari-bokomslag-miniFra-forste-til-siste-hal-100Kampen-om-ressursene-100Med-kaffe-og-svele-100